ارزش غذايي نارگيل


 

نويسنده:مهندس مسعود خبازي




 
ميوه ها محتوي انواع ويتامين، فيبر غذايي، موادمعدني، آنزيم ها و ديگر ترکيبات مي باشند و در تغذيه انسان اهميت فوق العاده اي دارند و نقش آنها در سلامت و شادابي انسان، از نظر علمي و تجربي براي عموم مردم اثبات شده است. به طور مثال، در ميان وعده ها، مي توان به جاي تنقلات کم ارزش، از انواع ميوه هاي تازه، آبميوه هاي طبيعي و ميوه هاي خشک استفاده نمود. از جمله اين ميوه هاي مفيد، نارگيل مي باشد که اين مقاله به اختصار به بيان ارزش غذايي و خواص دارويي اين ميوه مي پردازد:

شيره نارگيل: مايع آبکي که داخل نارگيل وجود دارد.
شير نارگيل: مايعي که از له کردن و چرخ کردن گوشت سفيد نارگيل به دست مي آيد.
روغن گوشت نارگيل: به حاصل تقطير گوشت سفيد نارگيل گفته مي شود.
ارزش غذايي نارگيل:
ارزش غذايي نارگيل بيشتر در ميوه آن نهفته مي باشد. گوشت نارگيل داراي آنزيم هاي مختلف مانند انورتين، اکسيداز و کاتالاز مي باشد. همچنين در شير نارگيل اسيدهاي آمينه مختلفي از جمله هيستيدين، آرژينين، پرولين، لوسين و آلاتين موجود مي باشد.
مغز يا گوشت ميوه نارگيل به شکل هاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد، از جمله تهيه پودر و آرد نارگيل از مغز گوشت تازه نارگيل که در صنايع غذايي و شيريني سازي کاربرد دارد. مغز خشک نارگيل نيز غني ترين منبع روغن گياهي با 60 تا 67 درصد چربي مي باشد که مصرف خوراکي و دارويي داشته و در ساخت صابون، پاک کننده ها، شامپوها و...نيز کاربرد دارد.
راهنماي انتخاب نارگيل:
هنگام خريد نارگيل، ميوه اي را انتخاب کنيد که سنگين باشد و هنگام تکان دادن، صداي مايع داخل آن شنيده شود، زيرا اگر بدون مايع باشد، حتما کهنه بوده و يا شيره محتوي آن خارج شده است.
با اينکه روغن نارگيل يک روغن گياهي است، اما داراي مقدار زيادي چربي اشباع مي باشد، به همين دليل افراد دچار چربي خون بالا و بيماران قلبي نبايد از روغن نارگيل استفاده نمايند.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100